Pagina's

vrijdag 24 augustus 2012

Zeg het met een spelletje!

Wiskunde is voor vele leerlingen nog een struikelblok. Als je kinderen vraagt waaraan ze denken als ze het woord ‘wiskunde’ horen, krijg je vaak de antwoorden: “Het is te moeilijk, saai, …”. Er zijn steeds meer kinderen die moeilijkheden ondervinden bij dit vak.
Hoe vervelend is het ook niet wanneer je steeds werkjes terugkrijgt waar slechte punten op staan. Je zou voor minder de moed laten zakken.
Het resultaat: kinderen gaan minder oefenen waardoor ze nog zwakker worden in rekenen. Voor mijn paper heb ik onderzocht hoe het anders kan, we stelden ons de vraag: '
Waarom zouden we wiskunde niet kunnen inoefenen met een spelletje?' 

Dit zijn de spelletjes die we voor het 3de en 4de leerjaar gemaakt hebben. 

Spelletjes voor het 3de en 4de leerjaar

'Trivial persuit'
Kloklezen, rekenen met breuken, bewerkingen, getallenkennis & vraagstukken zijn verschillende categorieën voor dit bordspel. Het is gebaseerd op de gewone trivial persuit. Telkens wanneer je op een kleur komt (bv. rood), neemt je tegenspeler de bijhorende vraag (rood). Je moet dan de vraag beantwoorden, kladblaadjes zijn toegestaan. Je verdient een taartstuk als je op een gekleurd driehoekje komt en de vraag goed kan beantwoorden. 


'Het Eurospel'
Leren betalen is toch ook wel een must, daarom dit eurospel. Telkens als je op een vakje kanskaart komt, krijg je de kans om een typisch streekproduct uit één van de eurolanden te kopen. Het geld stop je in de pot. Wie op het spaarvarkentje komt, krijgt de inhoud van de pot, en kan dan weer wat meer kopen. Het is de bedoeling zoveel mogelijk kanskaarten te kopen.

'Memory'
Deze breukenmemory stelt de breuken grafisch voor, maar ook als breuk. Het is de bedoeling om van elke breuk, zijn grafische voorstelling te zoeken. Enkele andere varianten zijn met procenten en kommagetallen, die je eveneens kan laten linken aan de breuken.



'Stop de klok'
Wat heb je nodig, een klok waarvan je de wijzers kan verzetten en kaartjes met het uur. Op de voorzijde de analoge klok, en op de achterzijde het digitale uur.
Wat moet je doen?
- Zet het digitale uur op de analoge klok.
- Noteer het uur digitaal.
'De rekenslang'
Kom je op een gekleurd vakje, beantwoord dan de bijpassende vraag. Er zijn verschillende bewerkingen +, -, x en : tot 1000.
Een kladblad kan wel handig zijn!


Spelletjes zijn leuk voor kinderen, zelfs rekenspelletjes! Natuurlijk geldt dit ook voor andere vakken. Spelletjes zijn van alle tijden, en spreken kinderen aan. Als je iets moet inoefenen is het altijd leuker als het op een speelse manier kan!

donderdag 23 augustus 2012

Nuttige sites voor een leerkracht!

Enkele nuttige sites voor:
  • Een eigen poster te maken;
  • Het leerplan wiskunde VVKaBO raadt te plegen;
  • Verschillende ideeën te krijgen voor klashouden, klasversiering, hulpmiddelen, ...;
  • Een PDF-document naar een digitaal boek te transformeren (handig om dit dan later op je eigen blog te zetten);
  • Een diavoorstelling op je blog te plaatsen (benodigdheden: een google-account (gratis aan te maken));
  • Witte achtergrond van een figuur te verwijderen: het programma Inktscape (gratis te downloaden).
  • Kinderen een eigen site te laten maken: een eigen blog, een eigen wiki;
  • Een leuke voorstelling te maken (origineler dan een gewone powerpoint)

We willen steeds met plezier uitleggen hoe één van de bovenstaande sites werkt.

Liefs,
Biepje

Keuzestage: ICT

Een keuzestage om niet te vergeten

Een leuke website die wij (ik, elke, gwendolien en enkele medestudenten) hebben ontworpen tijdens onze keuzestage. Dit is een website met uitleg en voorbeeldjes over de verschillende technologieën zoals Ipad, Mac, SmartBoard, Smart Response, Smart Table en het Wii Board.

Op deze website staan ook allemaal voorbeelden die je eventueel kan gebruiken in een les.

Liefs,
Biepje

SMART Response PE

Voor mijn innoverend project, ook wel bachelorproef genoemd, kreeg ik het onderwerp ICT. Ik moest werken rond de stembakjes in de derde graad. Omdat ik weet dat dit systeem redelijk nieuw is voor ons, heb ik besloten om mijn innoverend project op deze blog te zetten.

Het was de bedoeling bij dit innoverend project, om samen met 5 andere medestudenten te werken rond deze redelijke nieuwe technologie. We moesten alles wat we te weten kwamen op een website plaatsen.

Op deze website staat onder andere wat een stembakje is, hoe je deze kan gebruiken, wat de leerlingen en leerkrachten ervan vinden, wat de problemen kunnen zijn, en hoe je deze eventueel kan oplossen. Er staan ook handige tips.

Hieronder staat mijn verslag over het innoverend project.


Ik hoop dat je er iets aan hebt. Liefs, Biepje

Het circus is op komst!

Circus

Tijdens mijn stage in het eerste leerjaar kreeg ik het thema circus. Ik kwam onmiddellijk op het idee om een mini-circusje als decoratie te zetten.

Dit mini-circusje is gemaakt van een houten plank die op maat gesneden en wat gekleurd papier. De kinderen stonden versteld!

Dit circusje is ook handig om te gebruiken tijdens de les zelf om bv. de delen van het circus aan te duiden. Er is een piste aanwezig, een tribune, een inkom, kaartjesverkoop, enzovoort.

Liefs,
Biepje

Een eigen kastje maken

Een opbergruimte

Deze vakantie heb ik mijn eigen kastje proberen maken met enkele eenvoudige spullen: wijnkistjes uit de Colruyt, houtlijm, en een beetje zelfklevend inpakpapier met een leuk motiefje. Het idee zelf kwam ik tegen op een website.


Ik ben van plan om het kastje nog groter te maken en daarna de buitenkant in een nieuw kleurtje te gieten. Later zal dit mooi in mijn klas kunnen staan.

Liefs,
Biepje

dinsdag 21 augustus 2012

Kaartje naaien

Een idee voor Moederdag

Een leuk idee van onze medestudenten (waaronder Elke): een kaartje naaien.


Ik heb dit uitgetest in het 2de leerjaar, dit ging wel erg moeizaam. Ik raad je aan om dit pas vanaf de 2de graad te doen.

Liefs,
Biepje