Pagina's

dinsdag 21 augustus 2012

Een schooljaar rond

Aan het einde van onze opleiding vertelde ons een lector hoe er een volledig schooljaar eigenlijk uit komt te zien. Wat er in iedere periode gedaan wordt en wat jij als leerkracht moet doen. Ik vond dit zeer leerrijk en het geeft me een beetje houvast voor wanneer ik er echt aan mag beginnen. In dit berichtje kun je de hele lijst terugvinden.

Wat moet je doen in de grote vakantie? 

  • genieten van je lerarenkaart,
  • lesvoorbereidingen lezen en aanvullen,
  • je klaslokaal klaarzetten,
  • inschrijvingen van de leerlingen,
  • het leerlingvolgsysteem lezen en aanvullen,
  • personeelsvergadering,
  • materiaal maken en klaarleggen,
  • opstellen van weekroosters en jaarplannen,
  • plannen en afspreken didactische uitstappen en bezoeken van derden in de klas. 

1ste schooldag tot de herfstvakantie 

  • info-avond voor ouders,
  • takenlijst opstellen voor de leerlingen (wie doet wat in de klas?),
  • startviering,
  • voorbereiden van MDO's,
  • controleer de doelen van een methode door ze te vergelijken met de eindtermen, schrap doelen die niet voor dat jaar passen,
  • maak observatielijsten van iedere leerling,
  • schoolfotograaf,
  • herfstwandeling.
Herfstvakantie tot de Kerstvakantie 


  • artikel voor de schoolkrant,
  • personeelsfeest,
  • Sinterklaas komt op bezoek (wat koop je voor je klas? wat wordt er van jou verwacht?),
  • Nieuwjaarsbrieven (op tijd bestellen!),
  • fietsvergoeding aanvragen,
  • Kerstmarkt,
  • op prospectie voor de schoolreis.
Kerstvakantie tot Krokusvakantie


  • personeelsreis,
  • begeleiden SVS,
  • MDO's,
  • LVS testen,
  • oudercontact.

Paasvakantie tot de grote vakantie

  • sportdag/schoolreis,
  • functioneringsgesprekken,
  • MDO's,
  • 1e communie,
  • om de 3 jaar evaluatiegesprekken,
  • oudercontact,
  • doorgeven van de klasinfo aan de leerkracht van het volgende jaar,
  • klas kuisen. 
Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt! Voor mij was deze lijst alleszins heel handig.

Liefs,
     Elke






1 opmerking:

  1. Ik heb het gevoel dat ik zoveel zou vergeten tijdens het schooljaar! Gelukkig biedt dit lijstje al een beetje steun! x

    BeantwoordenVerwijderen