Pagina's

dinsdag 21 augustus 2012

Techniek 3de graad

Techniek

Ik kreeg vorig schooljaar voor mijn stage in het zesde leerjaar een opdracht rond techniek. De enigste voorwaarde dat ik kreeg, was: zoveel mogelijk eindtermen van techniek moeten bereikt worden.


Ik ging dus onmiddellijk op zoek naar leuke ideeën. De handleiding 1,2,3 TECTime en mijn eigen inspiratie heeft me hierbij heel goed geholpen.
De leukste opdracht was hierbij een elektro maken. Een elektro is een soort quiz, waarbij je twee prenten aan elkaar moet verbinden. Als deze prenten juist zijn, gaat het lampje branden.
Er zijn een paar dingen waarbij je rekening mee moet houden bij deze opdracht:

  • Een duidelijk stappenplan maken (deze wil ik steeds aan je geven);
  • Een elektro maken en versieren duurt ongeveer 75 minuten;
  • Bij een grote groep kan je best een vrijwillige ouder bij betrekken (geen schrik hiervoor hebben, het is echt leuk om een ouder op bezoek te krijgen);
  • De lampjes, lampenhouders en grote batterijen zijn redelijk duur.  Laat dus zoveel mogelijk de kinderen zelf materiaal meebrengen.

Daarnaast waren er nog enkele opdrachtenreeksen waarbij de kinderen materiaal uiteen moesten halen, serie- of parallelverbindingen moesten maken, enzovoort.

Ik heb tijdens deze lessen ook eens een echte bakker langs laten komen om samen met de kinderen te bakken. De kinderen werkten taarten af, maakten wafeltjes en chocomousse. Dat was smullen!

Dit waren voor mij heel intensieve lessen, maar zeker de moeite waard! Ik kreeg veel complimenten van leerkrachten en ouders die materiaal, of een les hadden gezien. Bij lessen techniek maakt het eigenlijk niet uit wat voor activiteit of leerstof je geeft. Het is belangrijk dat de kinderen bezig zijn, want TECHNIEK = DOEN.

Indien je inspiratie nodig hebt, mag je steeds reageren op dit berichtje.

Liefs,
Biepje

2 opmerkingen:

  1. Ik zit in hetzelfde schuitje als jou en moet voor mijn eindstage ook een project 'techniek' uitbouwen. Ik heb al enkele ideetjes maar die elektro maken lijkt me echt super. Kun je me daar iets meer info over geven (stappenplan, waar ben je achter het gerief geweest, hoeveel heb jij er aan besteed, ...)

    Groet,
    Sofie Cuddeman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb je berichtje nu pas gelezen! Ik heb een drukke periode achter de boeg, als je nog steeds geïnteresseerd ben, mag je steeds je e-mail geven. Dan stuur ik het op!

      Verwijderen